Guia per a exercir el dret d'accés
Descarregar la Guia per a exercir el dret d'accés a la informació pública (PDF)
Amb caràcter previ a l'exercici del dret d'accés, es podrà consultar en el Portal de la Transparència de l'Administració General de l'Estat la informació continguda en aquest.
Descarrega's aquest document en lectura fácil.
Subir
Portal de la Transparència. Publicitat activa
És la plataforma, dependent del Ministeri d'Hisenda i Funció Pública, a través de la Direcció General de Governança Pública, per la qual es podrà accedir a la informació de l'Administració General de l'Estat prevista en la Llei, el coneixement de la qual siga rellevant per a garantir la transparència de la seua activitat relacionada amb el funcionament i control de l'actuació pública. També contindrà la informació que les persones sol·liciten amb major freqüència en exercici del dret d'accés a la informació pública i les resolucions denegatòries del dret d'accés, prèviament anonimitzades.
Un conjunt d'entitats que conformen les Administracions Públiques en concret:
- L'Administració General de l'Estat.
- Les entitats gestores i els serveis comuns de la Seguretat Social així com les mútues col·laboradores de la Seguretat Social.
- Els organismes autònoms, les Agències Estatals, les entitats públiques empresarials i les entitats de Dret Públic que, amb independència funcional o amb una especial autonomia reconeguda per la Llei, tenen atribuïdes funcions de regulació o supervisió de caràcter extern sobre un determinat sector o activitat.
- Les entitats de Dret Públic amb personalitat jurídica pròpia,vinculades a qualsevol de les Administracions Públiques o dependents d'elles, incloses les Universitats públiques.
La informació subjecta a les obligacions de transparència es publica en les corresponents seus electròniques o pàgines web d'una manera clara, estructurada i comprensible per a les persones interessades i, preferiblement, en formats reutilitzables.
Dret d'accés a la informació pública
S'entén per informació pública els continguts o documents, qualsevol que siga el seu format o suport, que obren en poder d'algun de les persones que integren les Administracions Públiques i que hagen sigut elaborats o adquirits en l'exercici de les seues funcions.
Podran exercir el seu dret d'accés a la informació totes les persones, en els termes previstos en l'article 105.b de la Constitució espanyola.
Las personas jurídicas podrán así mismo ejercer su derecho de acceso.
SÍ, però el dret d'accés té límits quan supose un perjudici per a:
- La seguretat nacional.
- La defensa.
- Les relacions exteriors.
- La seguretat pública.
- La prevenció, investigació i sanció dels il·lícits penals, administratius o disciplinaris.
- La igualtat de les parts en els processos judicials i la tutela judicial efectiva.
- Les funcions administratives de vigilància, inspecció i control.
- Els interessos econòmics i comercials.
- La política econòmica i monetària.
- El secret professional i la propietat intel·lectual i industrial.
- La garantia de la confidencialitat o el secret requerit en processos de presa de decisió.
- La protecció del medi ambient.
L'aplicació dels límits serà justificada i proporcionada al seu objecte i finalitat de protecció i atendrà les circumstàncies del cas concret, especialment a la concurrència d'un interés públic o privat superior que justifique l'accés.
En els casos en què l'aplicació d'algun dels límits previstos en l'article 14 no afecte la totalitat de la informació, es concedirà l'accés parcial prèvia omissió de la informació afectada pel límit llevat que d'això resulte una informació distorsionada o que manque de sentit. En aquest cas, haurà d'indicar-se la persona quina part de la informació ha sigut omesa.
L'article 15 de la Llei conté una sèrie de regles:
- Si la informació sol·licitada continguera dades personals que revelen la ideologia, afiliació sindical, religió o creences, l'accés únicament es podrà autoritzar en cas que es comptara amb el consentiment exprés i per escrit de la persona afectada, llevat que aquesta persona haguera fet manifestament públics les dades amb anterioritat al fet que se sol·licitara l'accés.
- Si la informació incloguera dades personals que facen referència a l'origen racial, a la salut o a la vida sexual, incloguera dades genètiques o biomètriques o continguera dades relatives a la comissió d'infraccions penals o administratives que no comportaren l'amonestació pública a la persona infractora, l'accés només es podrà autoritzar en cas que es compte amb el consentiment exprés de la persona afectada o si aquell estiguera emparat per una norma amb rang de llei.
- Amb caràcter general, i llevat que en el cas concret prevalga la protecció de dades personals o altres drets constitucionalment protegits sobre l'interés públic en la divulgació que ho impedisca, es concedirà l'accés a informació que continga dades merament identificatives relacionats amb l'organització, funcionament o activitat pública de l'òrgan.
- Quan la informació sol·licitada no continguera dades especialment protegides, l'òrgan al qual es dirigisca la sol·licitud concedirà l'accés prèvia ponderació prou raonada de l'interés públic en la divulgació de la informació i els drets de les persones afectades les dades de les quals apareguen en la informació sol·licitada, en particular el seu dret fonamental a la protecció de dades de caràcter personal, prenent en consideració per a la citada ponderació uns criteris previstos en la norma.
Presentant la sol·licitud en el formulari establit a aquest efecte:
- Preferentment per via electrònica a través del Portal de la Transparència.
El Portal de la Transparència permet exercir el Dret d'Accés accedint a la secció 'Sol·licite informació'.Després d'identificar-se electrònicament fent ús del sistema Cl@ve o per Codi d'Accés, es mostrarà un formulari per a dur a terme la sol·licitud d'informació. - També pot fer-ho de manera presencial:
- En el registre electrònic de l'Administració o Organisme al qual es dirigisquen, així com en els restants registres electrònics de qualsevol de la resta de subjectes obligats per la llei de transparència.
- En les oficines de Correus.
- En les representacions diplomàtiques o oficines consulars d'Espanya a l'estranger.
- En les oficines d'assistència en matèria de registres.
- En qualsevol altre que establisquen les disposicions vigents.
La persona sol·licitant no està obligada a motivar la seua sol·licitud d'accés a la informació. No obstant això, podrà exposar els motius pels quals sol·licita la informació i que podran ser tinguts en compte quan es dicte la resolució. No obstant això, l'absència de motivació no serà per si sola causa de rebuig de la sol·licitud.
Sí, la sol·licitud podrà presentar-se per qualsevol mitjà que permeta tindre constància de: la identitat de la persona, la informació que se sol·licita, una adreça de contacte, preferentment electrònica, a l'efecte de comunicacions i, en el seu cas, la modalitat que es preferisca per a accedir a la informació sol·licitada.
Cl@ve és un sistema d'identificació electrònica que l'Administració Pública posa a la disposició de les persones per a facilitar la relació amb les Administracions per mitjans electrònics.
Aquest sistema, a més de la seua senzillesa d'ús, ofereix a les persones les màximes garanties de seguretat quant a la protecció de la informació intercanviada amb l'Administració.
A fi de flexibilitzar al màxim la manera d'identificació de les persones, es posa a la seua disposició tres possibles mitjans:
- Accés mitjançant claus concertades (usuari i contrasenya).
- Accés mitjançant DNI-e.
- Accés amb certificat electrònic.
A través de Cl@ve, totes les persones podran tant identificar-se com signar la seua sol·licitud de manera electrònica.
Pot accedir a més informació sobre el sistema Cl@ve en:
És sistema alternatiu a el sistema Cl@ve, que li permet realitzar el procés d'Identificació previ, tant al procediment per a realitzar l'exercici del dret d'Accés com al seguiment de l'estat de la seua sol·licitud, de forma més senzilla.
Per a més informació: Identificació mitjançant Codi d'Accés.
Les persones sol·licitants d'informació podran dirigir-se a les Administracions Públiques en qualsevol de les llengües cooficials de l'Estat en el territori en el qual radique l'Administració en qüestió.
S'inadmetran a tràmit, mitjançant resolució motivada, les sol·licituds:
- Que es referisquen a informació que estiga en curs d'elaboració o de publicació general.
- Referides a informació que tinga caràcter auxiliar o de suport com la continguda en notes, esborranys, opinions, resums, comunicacions i informes interns o entre òrgans o entitats administratives.
- Relatives a informació per a la divulgació de la qual siga necessària una acció prèvia de reelaboració.
- Dirigides a un òrgan en el poder del qual no obre la informació quan es desconega el competent.
- Que siguen manifestament repetitives o tinguen un caràcter abusiu no justificat amb la finalitat de transparència d'aquesta Llei.
Totes les persones hauran de dirigir les seues sol·licituds a l'òrgan que posseeix la informació per a aconseguir una major eficiència en la resposta.
Si la sol·licitud es refereix a informació que no obre en poder del subjecte al qual es dirigeix, aquest la remetrà al competent, si el coneguera, i informarà d'aquesta circumstància a la persona sol·licitant.
Quan la sol·licitud no identifique de manera suficient la informació, es demanarà a la persona sol·licitant que la concrete en un termini de deu dies, amb indicació que, en cas de no fer-ho, li la tindrà per desistida, així com de la suspensió del termini per a dictar resolució.
En el cas que, en virtut del que es disposa en els articles 53.1.e) i 76 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, desitge:
- Formular al·legacions, utilitzar els mitjans de defensa admesos per l'Ordenament Jurídic, i a aportar documents en qualsevol fase del procediment anterior al tràmit d'audiència, que hauran de ser tinguts en compte per l'òrgan competent en redactar la proposta de resolució.
- Al·legar els defectes de tramitació i, especialment, els que suposen paralització, infracció dels terminis preceptivament assenyalats o l'omissió de tràmits que poden ser esmenats abans de la resolució definitiva de l'assumpte. Aquestes al·legacions podran donar lloc, si hi haguera raons per a això, a l'exigència de la corresponent responsabilitat disciplinària.
Pot fer-ho a través del Registre Electrònic General de l'AGE (REGAGE), el qual, en estar connectat amb els diferents departaments ministerials, permet l'enviament i recepció pel Ministeri competent de la documentació que vulga aportar la persona interessada en el procediment de dret d'accés a la informació de què es tracte.
L'accés al Registre electrònic comú està disponible en la seu electrònica del Punt d'Accés General de l'Administració General de l'Estat (https://sede.administracion.gob.es) o bé directament a través de la url de el REGAGE. No oblide posar en l'assumpte el número de l'expedient de sol·licitud de dret d'accés.
Tota persona podrà consultar l'estat de la seua sol·licitud accedint a la secció "Consulte l'estat de la seua sol·licitud" del Portal de la Transparència. Per a això, haurà d'identificar-se electrònicament.
Si la informació sol·licitada poguera afectar drets o interessos de terceres persones, degudament identificades, se'ls concedirà un termini de quinze dies perquè puguen realitzar les al·legacions que estimen oportunes. La persona sol·licitant haurà de ser informada d'aquesta circumstància, així com de la suspensió del termini per a dictar resolució fins que s'hagen rebut les al·legacions o haja transcorregut el termini per a la seua presentació.
La resolució en la qual es concedisca o denegue l'accés haurà de notificar-se a la persona sol·licitant i a les terceres persones afectades que així ho hagen sol·licitat en el termini màxim d'un mes des de la recepció de la sol·licitud per l'òrgan competent per a resoldre.
Aquest termini podrà ampliar-se per un altre mes en el cas que el volum o la complexitat de la informació que se sol·licita així ho facen necessari i prèvia notificació a la persona sol·licitant.
Seran motivades les resolucions que deneguen l'accés, les que concedisquen l'accés parcial o a través d'una modalitat diferent a la sol·licitada i les que permeten l'accés quan hi haja hagut oposició d'una tercera persona. En aquest últim supòsit, s'indicarà expressament la persona sol·licitant que l'accés només tindrà lloc quan haja transcorregut el termini de l'article 22.2.
Quan la mera indicació de l'existència o no de la informació suposara la vulneració d'algun dels límits a l'accés s'indicarà aquesta circumstància en desestimar-se la sol·licitud.
Transcorregut el termini màxim per a resoldre sense que s'haja dictat i notificat resolució expressa s'entendrà que la sol·licitud ha sigut desestimada.
Les resolucions dictades en matèria d'accés a la informació pública són recurribles directament davant la Jurisdicció contenciosa administrativa, sense perjudici de la possibilitat d'interposició de la reclamació potestativa prevista en l'article 24 de la Llei 19/2013 de Transparència davant el Consell de Transparència i Bon Govern. Aquesta reclamació substitueix als recursos administratius de conformitat amb el que s'estableix en l'article 112.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques.